Шукати в цьому блозі

вівторок, 8 грудня 2020 р.

Група №11 Дата: 09.12.20р.

 

Для здобувачів освіти

09.12.20

Предмет –  основи економіки

Група №11

Тема :  Основи  менеджменту

1. Суть менеджменту та умови його здійснення

У процесі ринкових перетворень в Україні в усіх сферах виробничо- господарської діяльності активно почали використовувати термін “менеджмент”. Однак, варто чітко розуміти різницю між поняттями “менеджмент” та “управління”, оскільки дуже часто їх ототожнюють. Управління є цілеспрямованою дією на об’єкт з метою змінити його стан або поведінку у зв’язку із зміною різноманітних обставин. Управляти можна технічними системами, комп’ютериними мережами, автомобілем, літаком, людьми.

Менеджмент є різновидом управління, який стосується управління людьми (працівниками, колективом працівників, групами, організацією). Менеджмент – цілеспрямований вплив на колектив працівників або окремих виконавців з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей. Менеджмент розглядають з функціональних позицій, за напрямками реалізації функцій та з позицій часу. Менеджмент (з функціональних позицій) – це процес планування, організації взаємодії, мотивації та контролю, який покликаний забезпечити досягнення координації роботи колективу працівників для ефективного виконання завдань та досягнення цілей організації. Менеджмент пронизує всю організацію, торкається практично всіх сфер її діяльності через реалізацію чотирьох вищезазначених функцій.

Планування – відокремлений вид управлінської діяльності, який визначає перспективу і майбутній стан організації, шляхи і способи його досягнення. Організація взаємодії – це вид управлінської діяльності, який відображає процес створення структури управління підприємством, тобто поділ організації на підрозділи та встановлення повноважень, які зв’язують вищі рівні управління з нижчими і забезпечують можливість розподілу та координації завдань.

Мотивація – це відокремлений вид управлінської діяльності, який забезпечує процес спонукання працівників до діяльності, з метою досягнення особистих цілей та цілей організації.

 Контроль – це вид управлінської діяльності, за допомогою якого керівництво організації визначає, наскільки правильні його управлінські рішення, а також напрями здійснення необхідних коректив.

 Менеджмент (за позицій часу) поділяють на: - оперативний менеджмент – це процес реалізації функцій менеджменту (планування, організації взаємодії, мотивації та контролю роботи колективу працівників) в межах одного року; - стратегічний менеджмент – це планування, організація взаємодії, мотивація та контроль роботи колективу працівників на довготривалу перспективу.

 

2.Функції менеджменту відображають сутність і зміст управлінської діяльності на всіх рівнях управління.

Функції менеджменту – чітке коло завдань та питань, які вирішуються певною посадовою особою чи структурним підрозділом апарату управління підприємством.

 Функції менеджменту класифікують за:

1) місцем в системі менеджменту: - загальні (основні) – задіяні в усіх управлінських процесах через планування, організацію взаємодії, мотивацію та контроль, - конкретні (часткові) – забезпечують протікання конкретних управлінських процесів, наприклад, управління відділом чи бригадою, процесом постачання чи збуту, управління ресурсами, т.д. - об’єднувальні – пронизують всі управлінські процеси в організації за допомогою загального керівництва.

Конкретні функції менеджменту класифікують за:

 1) процесом управління – функції управління основним, допоміжним виробництвом, технічною підготовкою, матеріальним постачанням, збутом, інноваційною та інвестиційною діяльністю, патентно-ліцензійною діяльністю, капітальним будівництвом, зовнішньоекономічною діяльністю, виробничо- господарською діяльністю;

2) об’єктом управління – функції управління підприємством, цехом, службою, відділом, бригадою, підрозділом, філією, неформальною групою;

3) елементами виробничо-господарської діяльності – управління інформаційними, фінансовими, трудовими та іншими видами ресурсів, предметами (наприклад, сировина, матеріали) та знаряддями (наприклад, обладнання, інструменти, виробничі споруди) праці.

 

3. Вимоги до сучасного менеджера

 Однією з центральних фігур сучасного менеджменту є менеджер, який здійснює різноманітні види управлінської діяльності з метою виконання поставлених завдань та досягнення визначених цілей організації.

 Менеджер – управлінець, який працює в керуючій системі підприємства та здійснює управління колективом підлеглих працівників через планування, організацію, мотивацію та контроль їхньої роботи. Менеджер – керівник, який активно впроваджує ефективні ідеї господарювання, нововведення та досягнення науково-технічного прогресу, виважено враховує зміни в міжнародних відносинах, своєчасно впливає на кон’юнктуру попиту та пропозиції, вміло перебудовує виробничо-господарську діяльність з урахуванням вимог ринку.

Управлінських ролі (види управлінської діяльності), які виконує менеджер на підприємстві:

1. Міжособистісні ролі: менеджер – керівник, який здійснює комунікації між підприємством та зовнішнім середовищем (постачальниками, споживачами, державою, ін.).

2. Інформаційні ролі: менеджер – приймач інформації (внутрішньої та зовнішньої), розповсюджувач інформації, представник (при зовнішніх контактах організації).

 3. Ролі, пов’язані з прийняттям управлінських рішень: менеджер – керівник, який приймає управлінські рішення та несе відповідальність за їх виконання. Кожен менеджер виконує всі ролі, однак їх значущість визначається конкретними посадами.

Сучасний менеджер повинен володіти такими якостями, які можна звести до чотирьох основних груп:

1. Професійно-ділові: високий професіоналізм, здатність генерувати ідеї, приймати нестандартні управлінські рішення та нести відповідальність за них, 7 прагнення до професійного зростання, здатність до інновацій та розумного ризику, уміння здійснювати антикризове управління та ін.

2. Адміністративно-організаційні: оперативність, уміння здійснювати контроль, залежно від ситуації змінювати стиль управлінської діяльності, уміння розробляти довгострокові програми та організовувати їхню реалізацію, уміння формувати єдину команду, використовувати знання підлеглих, здатність делегувати повноваження, уміння організовувати та планувати робочий час та ін.

3. Соціально-психологічні: культура ділового спілкування, прагнення до лідерства і влади, уміння керувати своєю поведінкою, толерантність, здатність керувати конфліктами, здатність оптимізувати соціально-психологічний клімат у колективі.

 4. Моральні: почуття обов’язку, готовність допомогти, чесність, доброзичливість, повага до підлеглих працівників та ін.

 Основні функції та задачі менеджера в організації: 1) планування та визначення цілей, завдань та шляхів їх реалізації; 2) організація діяльності, мотивація та контроль роботи підлеглих працівників; 3) розпорядництво та регулювання роботи підлеглих працівників; 4) управління матеріально-технічними, фінансовими, трудовими ресурсами; 5) управління маркетинговою діяльність та нововведеннями; 6) управління зовнішньоекономічними зв’язками. Окрім менеджера, в ринковій економіці надзвичайно важливу роль відіграє ще одна фігура – підприємець. Підприємець – людина, яка готова йти на ризик, нововведення, новаторство, зміни в організації, несе фінансову, моральну та соціальну відповідальність, отримує грошовий дохід та задоволення від досягнень, розвиває власну справу на засадах вкладення додаткових фінансових коштів і залучення матеріальних цінностей.

 Основна відмінність між підприємцем та менеджером полягає в тому, що підприємець генерує ідею (наприклад, створення хлібопекарні), реалізує її за власні та позичені кошти та наймає менеджера для керівної роботи, який здійснює управління створеною підприємцем організацією.

Контрольні питання:

1. Що відображають функції менеджменту ?

2. Класифікація функції менеджменту ?

3.Хто такий менеджер?

4. Задачі та якості менеджера ?

5. В чому полягає відмінність між підприємцем та менеджером?

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Група №11 дата 10.02.21р. ( основи економіки)

  Для здобувачів освіти групи 11 10 .02.21 Предмет –   О снови економіки   Тема уроку: . Ринок праці. Трудові ресурси. Зайнятість  ...